Bezplatná infolinka: 0800 500 899

Bezplatná infolinka: 0800 500 899

Na vozíku v centre Jihlavy. Niekde je vstup vhodný pre kaskadérov, hovorí vozíčkár

Ostáva nad tým rozum stáť. Sú miesta, kde boli bariéry minulosťou a znovu tam vznikajú. Tak opisuje problémy vozíčkárov v centre Jihlavy Ivo Krajíček, ktorý je sám odkázaný na invalidný vozík. Krajíček si uvedomuje, že bariéry sú dedičstvom histórie architektúry mesta, iné ale vznikajú i v súčasnosti.

Ako prvý príklad menuje Turistické informačné centrum. To bývalo vedľa magistrátu. A tam bol problémom s pamiatkármi obhajovaným obojstranným kamenným schodom. „Potom sa na čas infocentrum presťahovalo do prízemia historickej budovy magistrátu, a s pomocou vedenia mesta sa mi podarilo presadiť, aby ku schodu vo vchode zhotovili drevený nájazd pokrytý záťažovým kobercom,“ spomína Krajíček.

Teraz je ale infocentrum na inom mieste, a to v ulici Matky Božej. Nové priestory sú pre zamestnancov i verejnosť príjemnejšie, majú však jeden háčik. „Sú tam dva poctivé schody. Tak bariérové to nikdy predtým nebolo,“ hnevá sa vozíčkár. „Predsa si nebudem v náručí voziť hliníkovú rampu,“ dodáva.

Organizácia Brána Jihlavy, ktorá má infocentrum na starosti, o probléme vie. Podľa jej riaditeľa Jakuba Demla nemali k dispozícii žiadne bezbariérové priestory. Mamičkám s kočiarom môže pomôcť pri vstupe do infocentra personál. Dostať do miestnosti vozíčkára je ale väčší problém, na ktorý do budúcnosti myslia. „V pripravovanej rekonštrukcii priestorov infocentra počítame s inštaláciou nájazdov pre bezbariérový vstup a aj zvonček pri vstupe,“ reaguje Deml.

Rekonštrukcia je plánovaná na začiatok budúceho roka. Minimálne do konca tohoto roka pritom bude naďalej fungovať aj infocentrum umiestené v neďalekej Bráne Matky Boží. Je lepšie prístupné pre hendikepovaných občanov, má bezbariérový záchod a menší schod nie je taký problém. V budúcnosti sa infocentrum však presunie na iné turisticky vyťažené miesto, ideálne blízko zoologickej záhrady.

Ďalší kuriózny prípad čaká na vozíčkárov v jihlavskom copycentre oproti Grand Hotela. „Bolo bariérové, schod a osemdesiatky dvere. Po jednaní odstránili schod, prerobili celé výlohy, aj keď zo zákona nemuseli, urobili deväťdesiatky dvere, dláždenú nájazdovú rampu. Poďakoval som im prostredníctvom novín,“ vysvetľuje Ivo Krajíček a pokračuje: „Ale už niečo viac ako pol roka potom tam dali nový žulový schod.“

Do prevádzkárne sa tak dostáva podľa jeho slov ako kaskadér. „Mám upravený elektrický vozík, ktorý sa postaví na zadné a skočí. Ja som pôvodne motorkár, tak ten schod skočím, ale každá oprava na teleskopoch a podvozku je šialene drahá, to sú tisíce a tisíce korún. A ostatní vozíčkári sa tam bez cudzej pomoci nedostanú,“ hovorí smutne. Odpoveď na otázku, prečo k úprave došlo, Deník od majiteľa copycentra nedostal.

Do tretice dáva Ivo Krajíček ako príklad banku. Pred Monetou bol kedysi bankomat von, ale k nemu sa však vozíčkári kvôli schodu nedostali. So sťažnosťou sa spoločne s manželkou obrátili na zákaznícke centrum banky, ale nepochodili. Tak po dlhom hľadaní našli na internete kontakt na generálneho riaditeľa. Tomu potom Ivo Krajíček argumentoval inou bankou, ktorá v spodnej časti námestia nechala predláždiť chodník, aby odstránila schod a pol vo vchode. Až potom sa stal bankomat Monety bezbariérovým.

Došlo k bezbariérovej úprave. Aj tu sa ale po čase všetko vrátilo do starých koľají. Následne sa totiž bankomat z bezpečnostných dôvodov presťahoval do zádveria. Bezbariérové automatické posuvné dvere s pohybovým čidlom šli preč, nahradili ich jednokrídlové, zatvárané proti vchádzajúcemu pružinou. „Vozíčkári teraz musia volať pracovníkom banky, aby im prišli otvoriť,“ krčí ramenami Ivo Krajíček.

Najnovší vývoj je taký, že banka vraj dá ku vchodu zvonček. „Správnym riešením by ale bolo pohybové čidlo a servo ovládajúce otváranie dvier. Nebude tam pravdepodobne ani dotykové čidlo, ktoré je v autobusoch MHD,“ krúti hlavou Krajíček a pripomína, že ohľadne bezbariérovosti sú priekopníkmi zahraničné autosalóny a supermarkety.

Ivo Krajíček ale vyzdvihuje aj dobre dostupné miesta v Jihlave. „Bravúrne zvládnutá bezbariérovosť v historickej budove bola architektom Huňáčkom rekonštruovaná jihlavská radnica v barokovom slohu. Dostanem sa do budovy, výťahom do jednotlivých podlaží a väčšiny miestností vrátane bezbariérového WC,“ hovorí a chváli aj bezbariérovú úpravu v zoologickej záhrade alebo architektonicky vydarenú úpravu prepojenia Hradobnej a Brnenskej ulice oproti nákupnému centru City park.

S vďačnosťou taktiež potvrdzuje, že dopravný podnik urobil za posledných dvadsaťdva rokov mestskú hromadnú dopravu bezbariérovou. Došlo i na nákupy autobusov na CNG a predĺženie trolejbusovej trate do priemyselnej zóny na Pávov, čo pán Krajíček požadoval už v roku 2000. V tej dobe to ale ešte vraj bol podľa politikov nežiadúci a drahý nadštandard. „Teraz je to žiadúci, no niekoľkonásobne drahší štandard,“ uzatvára Krajíček.

Ivo Krajíček rád skladá apokryfy. Tu je niekoľko k téme bariér :

To co je jinde samozřejmostí

zde stojí někdy mnoho úsilí a času.

Nejsem líný,

ale boj s bariérami

mi připomíná boj

s větrnými  mlýny.

Máme svobodnou volbu lékaře,

ale vozíčkář si nevybírá dle renomé lékaře,

ale dle bezbariérové přístupnosti ordinace.

Kde je dobrá vůle, najde se i řešení.

PONÍŽENÍ Z PŘEVÝŠENÍ

Nejde vždy o skály až do nebes,

vůkol pampa.

K odstranění bariéry 1, či 2 schodů

stačí levná, mobilní AL rampa.

BOHEMIA RHAPSODY

Slyšet řev

to český lev

nad bariérami ČR

láteří

s přeraženou páteří.

Zdroj: Jihlavsky.denik.cz

Ďalšie články

Newsletter

Prihlás sa na newsletter plný noviniek zo sveta mobility

© Copyright 2023  |  All Rights Reserved